blog

"Nie ma łatwej drogi do miejsc, gdzie warto iść"

Jesteś tutaj: Home / Blog / Notka / Użyteczna nawigacja
AA

Użyteczna nawigacja

2009-04-27 00:21:28 | Porady | autor: Adrian Król | dodaj komentarz

Czasami spotykamy się w naszej pracy z sytuacją, kiedy Klient przedkłada wygląd strony nad wszystko zapominając, że głównym celem istnienia firmowej strony internetowej nie jest podobać się właścicielowi firmy, ale przede wszystkim sprzedawać produkty i usługi swojego właściciela.

Aby zrealizować ten warunek, treść strony musi nieść ze sobą jasny przekaz (o tym pisaliśmy w poprzedniej notce - Jak pisać dobre teksty do stron internetowych), a sama strona musi umożliwiać łatwy dostęp do informacji, którymi potencjalny Klient będzie zainteresowany. Tym właśnie jest intuicyjna nawigacja.

Badania różnych firm zajmujących się użytecznością stron internetowych wskazują, że użytkownik, który nie może w łatwy sposób znaleźć tego, czym jest zainteresowany lub, mówiąc kolokwialnie, nie może "połapać się" na naszej stronie - szybko ją opuszcza. Odwrotny efekt przynosi optymalnie zaprojektowana strona www, która pozwala na szybkie uzyskanie pożądanych informacji. Taką stronę (a co za tym idzie firmę, do której ona należy) Klient z pewnością poleci innym, potencjalnie zainteresowanym.

Na początek, aby ułatwić naszym Klientom współpracę przy tworzeniu stron internetowych przygotowaliśmy 5 rad dotyczących planowania menu strony:

  1. Nawigacja powinna być intuicyjna. Najlepiej maksymalnie prosta. Podmenu nie powinno być zbyt wiele. Powszechnie stosowana i skuteczna zasada mówi, że użytkownik musi mieć możliwość dojścia do dowolnego elementu strony w maksymalnie trzech kliknięciach,
  2. Niewskazane jest stosowanie dodatkowych "udziwnień" menu, animowania elementów menu, itp.,
  3. Nawigacja na każdej podstronie powinna być identyczna. W przeciwnym wypadku użytkownik będzie musiał na każdej podstronie od początku uczyć się menu,
  4. Najlepiej, gdyby menu składało się tylko z elementów tekstowych,
  5. Optymalna wielkość pojedynczego menu: 5-6 elementów. Kiedy potrzebne jest więcej - twórzmy podmenu (pamiętając jednocześnie o zasadzie 1.). Wynika to z faktu, że podczas przeglądania stron internetowych wykorzystywana jest tylko tzw. "pamięć krótkookresowa" użytkownika.

Menu jest głównym elementem nawigacji, dlatego należy poświęcić na jego przygotowanie odpowiednio dużo czasu. Teraz zajmijmy się innymi elementami, które warto zastosować na stronie, aby stała się bardziej przyjazna dla odwiedzających:

Logotyp jest pierwszym elementem, na który powinien paść wzrok odwiedzającego po otwarciu strony. Dlatego należy umieścić je w lewym górnym rogu. Ponadto logo powinno być aktywnym linkiem kierującym zawsze do głównej strony serwisu.

Ścieżka to nic innego jak lista linków pokazujących w czytelny sposób w jakim miejscu strony aktualnie znajdują się użytkownik. Przykład:

Strona główna -> usługi -> Strony internetowe -> Cechy skutecznej strony

Ważne jest, aby poszczególne części listy były również linkami prowadzącymi do odpowiednich podstron.

Linki "powrót" oraz "do góry". Często pomijane i zapominane przy tworzeniu stron internetowych, a niejednokrotnie bardzo pomocne w nawigowaniu. Szczególnie w przypadku serwisów z dużą ilością treści. Teoretycznie alternatywę dla przycisku "powrót" stanowią opcje POPRZEDNI/NASTĘPNY w przeglądarce, jednak żeby ich użyć użytkownik musi wykonać znacznie większy ruch myszką. Niby nic istotnego, ale jeżeli możemy ułatwić przeglądanie oferty potencjalnym Klientom, dlaczego tego nie zrobić?

Stopka. Winna zawierać odnośniki do najważniejszych elementów strony i/lub informacje o firmie, szybki kontakt oraz klauzulę dot. praw autorskich.

Mapa strony. Wymieniona jako ostatnia, ale za to niezwykle istotna. Niektórzy użytkownicy internetu zamiast menu używają właśnie mapy strony, ponieważ przedstawia w jednym miejscu cała jej strukturę w jasny i czytelny sposób. Ponadto ma korzystny wpływ na szybkość indeksowania strony przez wyszukiwarki (albo mówiąc prościej: dobrze wpływa na pozycjonowanie).

Na koniec - pamiętajmy, że strona internetowa firmy jest tworzona przede wszystkim z myślą o Klientach i ma służyć ich zadowoleniu, a przez to również - pozyskiwaniu. Opisane powyżej skrótowe zasady mają za zadanie ułatwić nam współpracę przy tworzeniu skutecznych stron internetowych dla naszych Klientów.

brak komentarzy

blog intensys

Złe doświadczenia

W styczniu ubiegłego roku poruszaliśmy kwestię nieuczciwych praktyk niektórych firm tworzących strony internetowe....

czytaj

klienci

To, co robimy - robimy z pasją. Cenimy współpracę i dobre, partnerskie relacje. Umiemy słuchać i dzielić się naszą wiedzą. Dzięki temu zaufało nam już wielu. Zobacz, co o nas napisali.

referencje

newsletter

Zapisz się do naszego biuletynu, aby otrzymywać dwa razy w miesiącu przydatne informacje nt. skutecznej promocji Twojej firmy w Internecie.

Site map