blog

"Nie ma łatwej drogi do miejsc, gdzie warto iść"

AA

Dobór kolorów do Twojej strony www

2009-05-03 15:51:56 | Po godzinach | autor: Adrian Król | dodaj komentarz

Na przestrzeni wieków nad wpływem kolorów na człowieka prowadzonych było wiele badań. Jedne z nich były naukowe, inne artystyczne, a jeszcze inne - psychologiczne. Dzisiaj możemy korzystać z tej wiedzy dobierając barwy naszej strony internetowej tak, aby tworzyły zharmonizowaną kombinację dopasowaną do jej odbiorców.

Kolory, co często wykorzystują specjaliści od marketingu, mają niebywałe znaczenie psychologiczne jako nośnik informacji. Oddziałują na nasz nastrój w sposób podświadomy i mogą mieć różne znaczenie kulturowe.

Przykłady?

Jaguar - przeważające kolory: czerń i srebro oznaczające wyrafinowanie, powagę i prestiż. Takie zestawienie w połączeniu z elegancką stroną www ma przyciągać Klientów z wysokimi dochodami, ceniących dobry smak i uznanie.

Księgarnia Waterstones - przede wszystkim czerń i złoto. Wyrażają bogactwo, komfort, powagę i trwałość. Wartości podtrzymujące główną ideę księgarni mającej na celu promocję książek jako świątyni umysłu.

Restauracje McDonald's - jasna czerwień i żółć. Radość i... szybkość. Zachęca do zjedzenia posiłku i szybkiego wyjścia. Czyli dokładnie tego, czego oczekuje się od Klientów barów szybkiej obsługi.

Mówiąc w skrócie - kolory tworzą atmosferę, budują pierwsze wrażenie i podtrzymują wartości, którymi chcemy się wyróżnić.

W sieci można znaleźć różne interpretacje znaczenia poszczególnych kolorów, poniżej przytoczę jedną z nich. Pamiętajmy jednak, aby nie popaść w pułapkę zawężonych "znaczeń", ponieważ nie jest to lista zamknięta, a same kolory w różnych kombinacjach mogą nieść zupełnie inny przekaz.

  • czerwony - radość, agresja, pasja, szybkość, pożądanie, zdrowie, miłość.
  • żółty - aktywność, intelekt, rozsądek, figlarność, żartobliwość, ciepło, serdeczność, życzliwość.
  • niebieski - duchowość, religijność, sztuka, nadzieja, wiara, lojalność.
  • zielony - harmonia, natura, spełnienie, zdrowie, obfitość.
  • pomarańczowy - ambicje, pożądanie, podniecenie, energia, optymizm.
  • purpurowy - dostojeństwo, władza, szacunek, bogactwo, powaga, cierpliwość.
  • różowy - miłość, delikatność, słodycz, beztroska.
  • szary - smutek, brak pewności.
  • biały - wiara, czystość, perfekcja, zaufanie, duma.
  • czarny - elegancja, tajemnica, wyrafinowanie.
  • złoty - prestiż, szlachetność, zimno.

Jak sprawić, by kolory dla nas pracowały?

Posiadając elementarną wiedzę na temat znaczenia barw, możemy przystąpić do stworzenia odpowiedniego ich zestawienia. Naszym podstawowym narzędziem będzie koło kolorów. Stanowi ono wizualną reprezentację spektrum kolorów zawiniętych w koło. Pierwszym kompletnym kołem kolorów było koło wynalezione w XIX w. przez Goethego (opisane w jego pracy pt. "Teoria kolorów") na podstawie badań Isaaca Newtona.

Celem koła jest pomoc w doborze harmonijnej kombinacji kolorów, na którą składają się dowolne dwa kolory znajdujące się po przeciwnych stronach. Podobnie jakiekolwiek trzy kolory rozmieszczone na kole w formie trójkąta lub cztery tworzące prostokąt.

Tworząc projekty warto nieco wyjść poza proste uzupełnianie kolorów przy pomocy koła, ponieważ generowane w ten sposób barwy będą charakteryzować się wysokim kontrastem, co nie zawsze jest naszym celem.

Generalnie zasadą jest używanie jak najmniejszej ilości kolorów. Zwykle, przy projektowaniu stron internetowych wystarczające są 3 do 5. Zwiększenie liczby barw, szczególnie źle dobranych, spowoduje wrażenie niespójności.

Pomocne w tej sytuacji mogą okazać się narzędzia takie jak colorschemedesigner.com, prezentujące zaawansowane koło barw wraz z wieloma opcjami dostosowania i podglądem efektów.

Polecam samodzielną zabawę z różnymi zestawieniami kolorów. Dzięki eksperymentom osiągamy najlepsze rezultaty, które mają szansę zaowocować prawdziwym sukcesem.

brak komentarzy

blog intensys

Złe doświadczenia

W styczniu ubiegłego roku poruszaliśmy kwestię nieuczciwych praktyk niektórych firm tworzących strony internetowe....

czytaj

klienci

To, co robimy - robimy z pasją. Cenimy współpracę i dobre, partnerskie relacje. Umiemy słuchać i dzielić się naszą wiedzą. Dzięki temu zaufało nam już wielu. Zobacz, co o nas napisali.

referencje

newsletter

Zapisz się do naszego biuletynu, aby otrzymywać dwa razy w miesiącu przydatne informacje nt. skutecznej promocji Twojej firmy w Internecie.

Site map