blog

"Nie ma łatwej drogi do miejsc, gdzie warto iść"

AA

Dobry design firmowej strony www

2009-06-25 09:02:00 | Porady | autor: Adrian Król | dodaj komentarz

Wielu ludzi potrafi stwierdzić "na oko" czy jakaś strona jest dobra, np. pod względem szaty graficznej. Niestety większość nie do końca zdaje sobie sprawę z tego, co sprawia, że design jest dobry.

Definicja "dobrego designu" to kwestia subiektywna, podobnie jak Twój ulubiony kolor czy rodzaj czekolady. Jednakże można wyróżnić pewne uniwersalne cechy, które określają jakość grafiki strony internetowej.

1. Odległości. Elementy znajdujące się blisko siebie są często postrzegane jako jedność. Dlatego umieszczanie blisko siebie elementów wzajemnie powiązanych (np. pokrewnych składników oferty) jest zabiegiem jak najbardziej właściwym. Ułatwia użytkownikowi powiązanie informacji. Odwrotnie z elementami, które nie mają ze sobą związku - nie powinny być umieszczane blisko siebie, ponieważ mogą powodować uczucie nieładu i utrudniać odbiór.

Celem grupowania powiązanych elementów jest umożliwienie oglądającemu szybkiego i łatwego odbioru prezentowanych przez stronę firmy treści. Mówiąc zwięźle: treści uporządkowane są łatwiejsze do przyswojenia.

Jak określić poprawność grupowania istotnych elementów? Spróbuj spojrzeć na stronę i policz ilość razy, kiedy Twój wzrok się zatrzymał. Na poprawnie przygotowanej stronie oko wykona 3 do 5 zatrzymań. Innymi słowy - znajdzie 3 do 5 miejsc, w których zgrupowane są istotne informacje.

2. Rozmieszczenie. Niejednokrotnie w sieci spotkać można strony, na których tekst i grafika umieszczone są tak, jakby były poupychane "gdziekolwiek, gdzie było miejsce" dezorientując użytkownika.

Pomiędzy wszystkimi elementami składowymi szaty graficznej powinno istnieć jasne powiązanie tworzące spójny, miły dla oka obraz.

Odpowiednie rozmieszczenie ma na celu zunifikowanie wyglądu strony. Wyobraźmy sobie dobrze zaprojektowaną kuchnię. Wszystkie garnki i pokrywki znajdują się w przeznaczonej dlań szafce, kosz z owocami stoi na blacie obok lodówki a przyprawy znajdują się w specjalnym organizerze. Wszystko na swoim miejscu! Strona internetowa powinna być zaprojektowana podobnie.

Spójrz teraz na stronę, o której myślisz, że jest dobrze przygotowana. Skup się na najbardziej widocznym elemencie. Jak myślisz, dlaczego Twoje oko zatrzymało się właśnie na tym? Zwróć uwagę na rozmieszczenie pozostałych elementów.

3. Konsekwencja. Dobra strona internetowa posiada ten sam design na wszystkich podstronach. Taki sam schemat kolorów, rozmieszczenie poszczególnych elementów, te same czcionki. Wszystko to powinno być konsekwentnie identyczna na wszystkich podstronach serwisu.

Dzięki temu tworzymy jednolitą i profesjonalną strukturę, do której oko szybko się przyzwyczai.

4. Kontrast. Zasada jest prosta. Jeżeli dwie rzeczy na stronie nie są ściśle powiązane (nie stanowią całości) - powinny być wyraźnie od siebie różne. Kontrast buduje hierarchię grafiki i treści na stronie. Aby był skuteczny winien być silny i zdecydowany.

Właściwe użycie kontrastu przynosi podwójną korzyść. z jednej strony pomaga w zorganizowaniu informacji, z drugiej sprawia, że grafika staje się interesująca, bardziej zrozumiała i łatwiejsza w odbiorze.

Wbrew pozorom kontrast mogą tworzyć nie tylko dwie przeciwstawne barwy. Możemy użyć również właściwości typograficznych (DUŻYCH i małych liter, czcionek szeryfowych i bezszeryfowych albo pogrubienia) czy połączenia odważnych form graficznych z delikatnymi.

Strona internetowa, której szata graficzna spełnia powyższe kryteria automatycznie budzi poczucie profesjonalizmu i porządku. Zachęcam do sprawdzenia tych zależności w praktyce. Następnym razem, kiedy spotkasz stronę, której design Cię zainteresuje zastanów się, czy jest zgodny z tymi zasadami.

brak komentarzy

blog intensys

Złe doświadczenia

W styczniu ubiegłego roku poruszaliśmy kwestię nieuczciwych praktyk niektórych firm tworzących strony internetowe....

czytaj

klienci

To, co robimy - robimy z pasją. Cenimy współpracę i dobre, partnerskie relacje. Umiemy słuchać i dzielić się naszą wiedzą. Dzięki temu zaufało nam już wielu. Zobacz, co o nas napisali.

referencje

newsletter

Zapisz się do naszego biuletynu, aby otrzymywać dwa razy w miesiącu przydatne informacje nt. skutecznej promocji Twojej firmy w Internecie.

Site map