blog

"Nie ma łatwej drogi do miejsc, gdzie warto iść"

AA

Jak wybrać skuteczną nazwę domeny?

2008-10-03 21:24:04 | Porady | autor: Adrian Król | dodaj komentarz

Rejestracja domeny to tylko z pozoru proste zadanie. Mogłoby się wydawać, że wystarczy wybrać pierwszą wolną nazwę domeny, która przyjdzie nam do głowy. Po części jest to prawda, jednak jeżeli chcemy umożliwić użytkownikom Internetu łatwe odnalezienie naszej strony, powinniśmy poświęcić temu zadaniu kilka chwil.

Zebraliśmy kilka porad, które mogą być pomocne przy doborze odpowiedniej dla Twojej firmy nazwy domeny.

Poszukaj tam, gdzie inni zostawiają swoje domeny

Najczęściej większość nazw domen, które możesz chcieć zarejestrować jest już zajęta i to nawet bez względu na to czy domena miała zawierać nazwę firmy www.NazwaFirmy.pl czy była związana z produktem lub branżą www.NaszeProdukty.pl.

Wydawać by się mogło, że nie znajdziesz już nic atrakcyjnego. Tymczasem dostępnych jest wiele serwisów sprzedających używane domeny, jak np. www.dropped.pl. Niejednokrotnie można znaleźć za ich pośrednictwem domeny godne uwagi w niekoniecznie wygórowanej cenie.

Zastanów się nad rozszerzeniem

Wybór końcówki nazwy Twojej domeny może mieć istotne znaczenie dla jej skuteczności. Masz w tym względzie bardzo szeroki wybór. Właściwie każde państwo posiada własne rozszerzenie (.pl, .de, .co.uk…). Do tego dochodzą sufiksy globalne (.com, .net, .org, .info, .biz…).

Pomimo tej obfitości wybór rozszerzenia nie powinien być trudny. W dumnej większości przypadków najlepszy będzie wybór końcówki .com lub – jeśli ofertujesz usługi/sprzedajesz produkty na terenie konkretnego kraju – rozszerzenie dla niego charakterystyczne (np. dla Wielkiej Brytanii - www.mojeuslugi.co.uk). Warto również poddać pod rozwagę wybór nazwy z coraz popularniejszym rozszerzeniem .eu.

Pamiętaj też, aby nie rejestrować mało atrakcyjnej, słabej domeny tylko dlatego, że jest akurat wolna. Przykładowo, wybór domeny www.TwojaNazwa.net nie przyniesie spektakularnego sukcesu, ponieważ większość użytkowników nie zapamiętuje rozszerzenia i prawie odruchowo używa końcówki .com lub .pl (tudzież innej, charakterystycznej dla swojego kraju).

No tak, ale co przed kropką?

Proste rozwiązania są najlepsze – tego się trzymajmy. Najlepiej, aby nazwa domeny była bezpośrednio związana z nazwą, pod którą reklamujesz swoją działalność albo z konkretnymi produktami.

Wystrzegaj się również używania w nazwie znaków innych niż litery alfabetu angielskiego. Polskie znaki w nazwie domeny. Wprawdzie możliwe jest rejestrowanie nazwy domeny z polskimi znakami, jednak większość użytkowników przyzwyczajona jest do ich pomijania, natomiast internauci spoza kraju ze względu na brak naszych ą i ć w swoich układach klawiatury w ogóle nie będą w stanie odwiedzić Twojej strony.

Również myślnik nie jest przyjacielem dobrej nazwy domeny, chociaż od tej reguły zdarzają się wyjątki. Może się zdarzyć, że Twoja konkurencja posiada nazwę bardzo podobną do Twojej tylko nie zawierającą myślnika – wówczas potencjalny Klient może "przez przypadek" trafić na niewłaściwą stronę.

Godne rozważenia jest również wybranie domeny w postaci krótkiego zdania. Często jest to jedyny sposób na sensowną, prostą do zapamiętania i łatwo "wpadającą w ucho" nazwę.

Wbrew pozorom człowiek łatwiej zapamięta długą ale logiczną nazwę niż trudny do skojarzenia skrót.

Jak sprawdzić, czy nazwa domeny jest dobra?

Jednym z najprostszych testów jest tzw. "próba telefonu". Polega na przekazaniu osobie po drugiej stronie słuchawki nazwy domeny i sprawdzenie czy została poprawnie zrozumiana i zapisana bez zbędnego tłumaczenia, w którym miejscu znajduje się np. wspomniany wcześniej myślnik.

brak komentarzy

blog intensys

Złe doświadczenia

W styczniu ubiegłego roku poruszaliśmy kwestię nieuczciwych praktyk niektórych firm tworzących strony internetowe....

czytaj

klienci

To, co robimy - robimy z pasją. Cenimy współpracę i dobre, partnerskie relacje. Umiemy słuchać i dzielić się naszą wiedzą. Dzięki temu zaufało nam już wielu. Zobacz, co o nas napisali.

referencje

newsletter

Zapisz się do naszego biuletynu, aby otrzymywać dwa razy w miesiącu przydatne informacje nt. skutecznej promocji Twojej firmy w Internecie.

Site map