blog

"Nie ma łatwej drogi do miejsc, gdzie warto iść"

AA

Fakty i mity na temat pozycjonowania

2010-10-06 09:36:24 | Porady | autor: Adrian | dodaj komentarz

Pozycja strony w wyszukiwarkach ma istotne znaczenie dla istnienia firmy w sieci. Im wyższa pozycja - tym więcej potencjalnych Klientów może do nas trafić. Bezsprzecznie najważniejszą kwestią jest dobór właściwych słów kluczowych. Na nic zda się np. wysoka pozycja dla słowa "tartak" firmie produkującej meble biurowe.

Poniżej przedstawiamy zestawienie różnych poglądów na temat skutecznego pozycjonowania, jakie serwują Klientom niektórzy wykonawcy. Uprzedzając pytania - skąd wiemy, że nasze stanowisko jest właściwe? Z obserwacji, doświadczeń własnych i naszych partnerów oraz oficjalnego blogu Google dla webmasterów.

1. Perfekcyjna zgodność kodu strony z W3C - MIT
Mówił o tym Matt Cutts z Google w jednym ze swoich wystąpień: zgodność kodu witryny z regułami W3C nie daje żadnych dodatkowych korzyści w zakresie rankingu wyników wyszukiwania. Ostatecznie nadmiar błędów składniowych może utrudnić indeksowanie strony, a to już nienajlepiej.

2. Treść strony i meta tagi (keywords oraz description) muszą być mocno nasycone słowami kluczowymi - MIT
Na wspomnianym wyżej blogu Google dla webmasterów (link) mamy jasną odpowiedź - Google nie korzysta z meta tagów przy określaniu rankingu. Niemniej opis w meta tagu "description" używany jest czasami do tworzenia opisów witryn pojawiających się w wynikach wyszukiwania.

Co do przesadnego naszpikowania słowami kluczowymi treści strony - jest to najlepsza metoda, aby Google zignorowało naszą witrynę. Taki proceder określany jest mianem "floodowania" i tępiony przez wyszukiwarki.

3. Mapa strony jest przydatna do pozycjonowania - FAKT
Utworzenie łatwo dostępnej dla wyszukiwarek mapy strony lub nawet przygotowanie specjalnej mapy strony w formacie XML i zarejestrowanie jej w Google Sitemaps pomaga w indeksowaniu treści strony. Nie wpływa bezpośrednio na pozycjonowanie i nie jest wymagane, ale może okazać się pożyteczne.

4. Stronę można wypozycjonować w X godzin, to łatwe - PORAŻAJĄCY MIT.
Już sam zdrowy rozsądek podpowiada, że tak przedstawiona oferta jest delikatnie mówiąc naciągana. Nie istnieje żadna uczciwa i skuteczna metoda na wypozycjonowanie strony w tak krótkim czasie. Niekiedy pod takim hasłem reklamowym trafiają się usługi prowadzenia kampanii linków sponsorowanych ale... to nie to samo co pozycjonowanie.

Pozycjonowanie nie jest jednorazową czynnością, a cyklicznym procesem. Wymaga ciągłej, wytrwałej pracy, której efekt zależny jest od wielu składników takich, jak m.in. jakość naszej strony czy konkurencja, która pozycjonuje się dla tych samych lub podobnych fraz kluczowych. Innymi słowy - pozycjonowanie może być bardziej lub mniej skomplikowane zależnie od różnych czynników, w żadnym wypadku nie może być jednak nazwane "łatwym".

5. Linki sponsorowane podnoszą pozycję w wynikach wyszukiwania - MIT
Wszelkie formy reklamy kontekstowej mogą pomóc w wypromowaniu strony, zwiększyć ilość odwiedzin. Nie wypływają natomiast w żaden sposób na pozycję strony. Ich działanie kończy się z chwilą, kiedy przestajemy płacić. Tyle na temat.

6. Szybkość strony jest ważna dla Google - PRAWDA
Ostatnio głośno zrobiło się na temat nowej zmiennej, którą Google ma brać pod uwagę oceniając wartość stron. Ostatecznie w kwietniu Google potwierdziło (link) fakt wprowadzenia takiej modyfikacji do swojego algorytmu. Z punktu widzenia pozycjonowania szybkość strony to kwestia dość problematyczna, ponieważ dotyczy nie tylko jakości wykonania samej witryny, ale zależna jest również od serwera i łącza. Przy tej okazji polecamy narzędzie naszego autorstwa, które niedawno ujrzało światło dzienne (webspeed).

7. Jak już strona trafiła do pierwszej 10. wyników, to już nic nie trzeba robić - MIT
Wystarczy, że konkurencja popracuje trochę nad pozycjonowaniem swojej strony, by skutecznie "zbić" Twoją z jej obecnego miejsca. Względną pewność pozostania na pozycji przez dłuższy czas możesz mieć tylko w przypadku mało popularnych słów kluczowych, a i to nie jest przesądzone. Dlaczego? Patrz punkt 4.

8. Systemy wymiany linków (SWL) i dodawarki do katalogów (lub inne "automaty pozycjonujące") przyczyniają się do poprawy pozycji - MIT
Wszelkie formy spamowania (zasypywania linkami) Google mogą przynieść skutek odwrotny do zamierzonego. Jeżeli ilość linków do naszej strony zacznie w nienaturalny sposób rosnąć, a ich źródła będą mało wiarygodne (a katalogi pełne linków raczej wiarygodne nie są) w najlepszym wypadku nie zyskasz nic.

9. Częste aktualizacje strony poprawiają pozycję - MIT
Można spokojnie wypozycjonować witryny, które nie są zbyt często aktualizowane. Z drugiej strony uzupełnienie serwisu o nowe, WARTOŚCIOWE dla użytkowników treści (nie zapychacze nafaszerowane słowami kluczowymi) może pośrednio przyczynić się do wzrostu popularności naszej strony (a w konsekwencji do naturalnego, wartościowego przyrostu odnośników do  niej kierujących, co z kolei może wpłynąć pozytywnie na jej pozycję).

10. Pierwsze miejsce jest najważniejsze - MIT
Często Klienci patrzą na pierwsze miejsce w wynikach wyszukiwania dla upatrzonych fraz kluczowych jak na Święty Graal. Równie często koszt (nie tylko liczony w złotówkach, ale również zwyczajnie - w postaci czasu i wysiłku) osiągnięcia pierwszej pozycji jest niewspółmierny do potencjalnych korzyści. Już osiągnięcie pozycji w pierwszej dziesiątce (TOP10) jest osiągnięciem - szczególnie w bardzo konkurencyjnych branżach. Nie ma potrzeby skupiać się bezwzględnie na pierwszych miejscach. Użytkownicy ZAWSZE sprawdzają kilka pierwszych pozycji w poszukiwaniu tego, co interesuje ich najbardziej. Usilne dążenie na sam szczyt może zwyczajnie nie mieć sensu.

brak komentarzy

blog intensys

Złe doświadczenia

W styczniu ubiegłego roku poruszaliśmy kwestię nieuczciwych praktyk niektórych firm tworzących strony internetowe....

czytaj

klienci

To, co robimy - robimy z pasją. Cenimy współpracę i dobre, partnerskie relacje. Umiemy słuchać i dzielić się naszą wiedzą. Dzięki temu zaufało nam już wielu. Zobacz, co o nas napisali.

referencje

newsletter

Zapisz się do naszego biuletynu, aby otrzymywać dwa razy w miesiącu przydatne informacje nt. skutecznej promocji Twojej firmy w Internecie.

Site map