blog

"Nie ma łatwej drogi do miejsc, gdzie warto iść"

AA

Google Analytics a statystyki serwerowe

2010-10-11 09:08:08 | Porady | autor: Adrian | 4 komentarze

Każdy, kto chociaż raz próbował porównać dane ze statystyk strony www udostępnianych przez usługodawców hostingowych z informacjami serwowanymi przez Google Analytics, nie mógł nie zauważyć rozbieżności (czasem nawet dość sporych).

Aby zrozumieć, skąd ten dysonans, wyjaśnijmy sobie podstawowe różnice między statystykami serwerowymi a Google Analytics. Od razu uprzedzam - nawet nie myśl o porównywaniu ze sobą tego rodzaju narzędzi! Dlaczego? O tym za chwilę.

Statystyki serwerowe są narzędziem do analizowania ruchu na stronie www na podstawie tzw. logów serwera. Logi serwera zawierają informacje takie jak: data i godzina odwiedzin, adres IP użytkownika, rozmiary pobranych plików, informacje o przeglądarce.

Google Analytics jest aplikacją typowo biznesową. Analizuje odwiedziny użytkowników i przedstawia informacje zoptymalizowane pod kątem marketingowym. Nie korzysta z logów serwera - zamiast tego do "śledzenia" używa zapisywanych na dysku każdego użytkownika plików cookies, a gdy te nie są dostępne tzw. sesji.

Właśnie sposób zbierania informacji stanowi podstawową różnicę między obydwoma rodzajami statystyk. Statystyki serwerowe "rozpoznają" użytkownika jedynie po adresie IP. Jeżeli pod jednym adresem zewnętrznym znajduje się kilku użytkowników - zostaną potraktowani jako jeden unikalny odwiedzający. Jeżeli natomiast użytkownikowi korzystającemu np. z Neostrady zmieni się adres IP, statystyki serwerowe odnotują dwóch unikalnych odwiedzających.

Tej "wady" pozbawiony jest Google Analytics (oraz inne jemu podobne narzędzia, dołączane do strony przy pomocy odpowiedniego kodu Javascript-u).

Zasadniczo jedynym minusem GA, który może wydawać się istotny, jest możliwość wyłączenia obsługi Javascript-u w przeglądarce. Z drugiej strony, odsetek użytkowników decydujących się na taki krok można spokojnie uznać za pomijalnie mały.

Praktyczna różnica między GA a statystykami serwerowymi

Narzędzia serwerowe na ogół przeznaczone są dla administratorów, stąd ich przydatność marketingowa ostatecznie okazuje się niewielka. Prezentują tylko podstawowe informacje obarczone (ze względu na opisany wyżej sposób zbierania informacji) pewnym marginesem błędu. To, co mogą powiedzieć nam użytecznego statystyki serwerowe, a czego nie ma GA, to chyba tylko informacje nt. nieistniejących plików (błąd 404) oraz informacje o tzw. robotach (na ogół nie obsłgujących JS, więc nie zliczanych przez Analytics).

Google Analytics daje nam natomiast sporo danych o odwiedzających i tym, w jaki sposób postrzegają naszą stronę. Dodatkowo pozwala na integrację z systemem linków sponsorowanych Google Adwords oraz udostępnia wiele innych użytecznych biznesowo raportów i opcji (m.in. współczynnik odrzuceń, szczegółowy przegląd źródeł odwiedzin, analizy dot. skuteczności treści strony, itd.).

Więc?

Na dobrą sprawę nic nie stoi na przeszkodzie, aby używać obydwu rodzajów statystyk. W końcu to nic nie kosztuje :) Przyzwyczaj się do rożnic między systemami (czasem mogą być znaczne) i wykorzystuj zgodnie z ich przeznaczeniem.

4 komentarze
akrol - 19 Październik 2011, godzina 21:09

@Artur
Rzeczywiście, sytuacja gdzie GA wskazuje większą ilość uu niż statystyki serwerowe jest rzadko spotykana, ale nie niemożliwa.

Przykładowo - jeżeli strona jest wyświetlana u użytkownika z pamięci cache przeglądarki, wówczas serwer nie odnotuje "wejścia", natomiast GA jak najbardziej. Nie tłumaczy to do końca zwyżki uu, ale obrazuje pewną opcję.

Istnieją również boty (lub inne "pająki"), które potrafią uruchamiać javascript na stronie. Mogą one wówczas generować wejście w GA, natomiast zdaje się, że nie są liczone do uu w AWstats (wszelkie znane i dające się rozpoznać roboty są oddzielane od "ludzkich" liczników). Oczywiście to też tylko możliwość, pomysł, nie "diagnoza". :)

Myślę, że do precyzyjnego określenia przyczyny konieczna byłaby bardziej wnikliwa analiza statystyk również pod względem innych wskaźników.

Artur - 19 Październik 2011, godzina 09:22

aha jeszcze do powyższego: moja strona to www.fotografiaslubna.lublin.pl

Artur - 19 Październik 2011, godzina 09:21

Ja odwrotnie. W GA mam 107 unikalnych użytkowników, w AVSTATS 31 na dzień, różnica kolosalna, dlaczego?

D. - 03 Grudzien 2010, godzina 14:40

Dobrze, ale pytanie - jak duża może to być różnica. Bo zastanawiam się czy GA złapało mi wszystkie strony - statystyki serwa mam 10-krotnie wyższe od statystyk GA.

blog intensys

Złe doświadczenia

W styczniu ubiegłego roku poruszaliśmy kwestię nieuczciwych praktyk niektórych firm tworzących strony internetowe....

czytaj

klienci

To, co robimy - robimy z pasją. Cenimy współpracę i dobre, partnerskie relacje. Umiemy słuchać i dzielić się naszą wiedzą. Dzięki temu zaufało nam już wielu. Zobacz, co o nas napisali.

referencje

newsletter

Zapisz się do naszego biuletynu, aby otrzymywać dwa razy w miesiącu przydatne informacje nt. skutecznej promocji Twojej firmy w Internecie.

Site map