blog

"Nie ma łatwej drogi do miejsc, gdzie warto iść"

AA

Jak skuteczne tracić Klientów, cz. II

2010-11-17 11:18:36 | Po godzinach | autor: Adrian | 2 komentarze

Napisałem już o tym, że nieaktualne lub błędne informacje w materiałach promocyjnych (w tym również na stronach internetowych) to pierwszy gwóźdź do trumny każdej firmy. Klient raz wprowadzony w błąd lub celowo oszukany nie tylko nie wróci, ale opowie innym o swoich wrażeniach.

Problemy ze świeżością i/lub prawdziwością przekazu reklamowego to jedno. Drugim elementem jest sposób prezentacji.

Estetyka drukowanych materiałów reklamowych (ulotek, wizytówek, katalogów) czy strony internetowej znacząco wpływa nie tylko na czytelność informacji, ale również na to, czy potencjalny Klient zaufa Twojej marce.

Szczególnie często spotykanym błędem, popełnianym głównie przez właścicieli małych firm, jest przekonanie, że Klienci nie zwracają uwagi na takie szczególy, jak wygląd wizytówki czy papier, na którym wydrukowana jest ulotka.

Zgadza się - nie zwracają, o ile jakość wyżej wymienionych jest przynajmniej znośna. Natomiast w przypadku wizytówek i ulotek drukowanych samodzielnie na domowej drukarce (choćby nie wiem jak droga była) najczęściej kończy się totalnym kataklizmem.

Jest to tym bardziej dziwne, gdy porównamy ilość pracy i rzeczywisty koszt domowej zabawy w wizytówki z ceną profesjonalnej usługi.

Przykład:

  • kalkulacja domowego drukowania wizytówek w kolorze na drukarce laserowej
    zużycie tonera (0.18 - 0.50 zł / szt.)  + papier (ok. 0.05 zł / szt.) dla 1000 szt. = od ok. 230 do nawet 550 zł netto zależnie od modelu urządzenia + dodatkowy czas na samodzielne wycinanie.
  • druk 1000 szt. wizytówek profesjonalnie zaprojektowanych i wydrukowanych offsetowo - średni koszt w granicach 85 - 150 zł netto.

Podobnie sprawa ma się w przypadku innych drukowanych materiałów reklamowych.

Strony internetowe natomiast są prawdziwą wylęgarnią interesujących przypadków. Niektórzy wzięli sobie mocno do serca, że "jeśli nie ma Cię w internecie - nie istniejesz". Zlecili (lub poprosili kuzyna kolegi sąsiada) wykonanie strony internetowej za bezwzględnie minimalną kwotę (w końcu zawsze znajdzie się ktoś, kto zrobi to taniej, prawda?) i uważają, że złapali świetną okazję.

Niestety, pozwolę sobie na stwierdzenie, że lepiej w internecie nie być wcale, niż fundować sobie samodzielnie antyreklamę w postaci strony, która w niczym nie przydaje się Klientom i dodatkowo naraża właściciela na śmieszność.

Czas wreszcie zdać sobie sprawę, że strona internetowa to wizerunek firmy. Jeżeli jej jakość (w tym również wartość treści) jest mierna, tak właśnie będą postrzegali nas odwiedzający stronę Klienci.

Kiepska strona internetowa mówi Twoim Klientom: "Dajcie sobie spokój! Nie dzwońcie, nie piszcie, idzcie do konkurencji!".

Przygotowania strony www i innych materiałów promocyjnych lepiej nie powierzać "najtańszym". W tej branży bardzo często "najtańsze" równa się "pieniądze wyrzucone w błoto".

Dla pewności warto zapoznać się z wcześnejszymi pracami danego wykonawcy, można sprawdzić referencje, zadzwonić do innych klientów, zapytać o opinię.

Warto wydać trochę więcej niż bezwzględne minimum. W końcu to inwestycja w wizerunek firmy (i tak znacznie tańsza niż inne media), a przesadna oszczędność może przynieść straty znacznie większe niż potencjalna, jednorazowa oszczędność.

2 komentarze
Skrypty.pro - 18 Listopad 2010, godzina 16:17

dzisiaj strona internetowa jest praktycznie wizytówką firmy, warto ta kwestie powierzyc specjalistom

Pozdrawiamy
Ekipa Skrypty.pro
www.skrypty.pro

Yvo - 17 Listopad 2010, godzina 18:51

zgadzam sie w 100% z artykułem. co chwila spotyka się tak 'istniejące' firmy w internecie, telewizji, radiu. To przykre, że Oni nawet nie są świadomi porażki...

blog intensys

Złe doświadczenia

W styczniu ubiegłego roku poruszaliśmy kwestię nieuczciwych praktyk niektórych firm tworzących strony internetowe....

czytaj

klienci

To, co robimy - robimy z pasją. Cenimy współpracę i dobre, partnerskie relacje. Umiemy słuchać i dzielić się naszą wiedzą. Dzięki temu zaufało nam już wielu. Zobacz, co o nas napisali.

referencje

newsletter

Zapisz się do naszego biuletynu, aby otrzymywać dwa razy w miesiącu przydatne informacje nt. skutecznej promocji Twojej firmy w Internecie.

Site map