blog

"Nie ma łatwej drogi do miejsc, gdzie warto iść"

AA

Dlaczego strona internetowa tyle kosztuje?

2009-05-10 14:55:28 | Po godzinach | autor: intensys.pl | dodaj komentarz

Ile to kosztuje? - czyli najbardziej nurtujące pytanie Klientów podczas poszukiwania odpowiedniego wykonawcy strony internetowej dla swojej firmy. Niektórzy porównują koszt przygotowania serwisu internetowego z ceną zakupu samochodu. Biorąc pod uwagę fakt, że możemy kupić nastoletniego Forda, kilkuletniego Mercedesa z najuboższym wyposażeniem lub "wypasionego" Bentleya jestem skłonny przychylić się do tego porównania.

Zanim pomyślimy o konkretnej kwocie warto zastanowić się nad rolą strony internetowej w zwiększeniu przychodów firmy oraz budżecie, jaki możemy na jej stworzenie przeznaczyć.

Na tej podstawie określamy wymagania:

  • jak rozbudowana będzie nasza strona internetowa?
  • jakie informacje ma prezentować Klientom?
  • jakie mamy wymagania dot. wyglądu szaty graficznej?
  • czy chcemy mieć możliwość dokonywania samodzielnych zmian w treści strony?

Wiemy już czego chcemy. Wyposażeni w taką wiedzę możemy wysłać zapytanie o przedstawienie oferty do firm zajmujących się tworzeniem stron internetowych.

Odpowiedzi mogą być bardzo różne, więc nie bądźmy zaskoczeni różnorodnością. Pamiętajmy również, że "najtańsze" lub "najdroższe" wcale nie musi oznaczać "najlepsze".

Kryteria doboru wykonawcy strony internetowej

Na początek sprawdźmy z kim mamy do czynienia. Najczęściej spotykamy:

małe agencje interaktywne - tutaj możemy najwięcej zyskać, jeżeli trafimy na profesjonalistów albo dużo stracić - wydając pieniądze na stronę tworzoną przez amatorów, której nikt nie będzie odwiedzał.

duże agencje interaktywne - zatrudniające kilkudziesięciu pracowników, najczęściej wybitnych specjalistów. Trzeba się przygotować na kwoty rzędu kilkudziesięciu tysięcy i więcej. Takie firmy obsługują rozległe kampanie reklamowe dużych korporacji, np. Coca-cola, Renault, McDonalds, itp...

freelancerów - "wolnych strzelców". Podobnie, jak z małymi agencjami interaktywnymi zdarzają się profesjonaliści oraz amatorzy. Tak czy inaczej - freelancer może nie być w stanie zaspokoić potrzeb rozwijającej się firmy swojego Klienta.

Najlepszą metodą oceny profesjonalizmu wykonawcy strony internetowej jest sprawdzenie jakości dotychczas zrealizowanych projektów (portfolio) oraz zapoznania się z opiniami innych Klientów (referencje).

Dobrze jest również sprawdzić, jaki jest zakres usług oferowanych przez potencjalnych kandydatów. Jeżeli agencja zajmuje się tylko projektowaniem stron internetowych możemy być prawie pewni, że nie zostaniemy obsłużeni właściwie, a stworzona strona internetowa nie będzie odwiedzana przez Klientów, ze względu na brak promocji. Oczywiście możemy zamówić stronę u jednego wykonawcy, a promocję (pozycjonowanie) u innego, ale sensowność i wygoda takiego rozwiązania są wątpliwe.

Oceniając jakość stron internetowych warto zwrócić uwagę również na budowę kodu. Dla przeciętnego zjadacza chleba może się to wydawać sztuką magiczną, jednak do podstawowej oceny wystarczy przysłowiowy "rzut oka".

Klikamy prawym przyciskiem myszy na otwartej stronie internetowej i wybieramy opcję "pokaż źródło strony" (w Firefoxie) lub "pokaż źródło" (w Internet Explorerze). Jeżeli to, co się nam ukaże będzie zbitką, w której ciężko doszukać się jakiejkolwiek treści poza dziwnymi znaczkami znaczy, że nie mamy przed sobą profesjonalistów.

Przykład porównawczy:

(kliknij, aby powiększyć)

Wróćmy do kwestii kosztów poniesionych na stworzenie strony internetowej.

Biorąc pod uwagę wymienione czynniki decydujące o doborze właściwego wykonawcy oraz złożoność procesu tworzenia strony internetowej musimy odrzucić oferty typu "400 zł za Twoją stronę internetową" oraz "strona internetowa w kilka godzin!".

Aby dobrze przygotować stronę dla firmy, należy zapoznać się z jej branżą, zorganizować conajmniej jedno spotkanie, omówić wymagania, o których wspomniałem na początku, przygotować odpowiednie materiały (których obróbka również zajmuje czas). Sam proces projektowania wymaga zaangażowania minimum 2 osób (grafika i webmastera) i nie mniej niż kilkunastu godzin pracy w skupieniu.

Płacąc za profesjonalnie przygotowaną i skuteczną stronę internetową opłacamy pracę specjalistów, która ma w efekcie przynosić zyski w postaci nowych Klientów i tworzyć pozytywny wizerunek firmy.

Internet pełen jest niedopracowanych i nieefektywnych stron firmowych, które są synonimem braku profesjonalizmu ich posiadaczy. Dlatego nie warto przesadnie oszczędzać. Na takim "zysku" możemy bowiem jeszcze sporo stracić.

brak komentarzy

blog intensys

Złe doświadczenia

W styczniu ubiegłego roku poruszaliśmy kwestię nieuczciwych praktyk niektórych firm tworzących strony internetowe....

czytaj

klienci

To, co robimy - robimy z pasją. Cenimy współpracę i dobre, partnerskie relacje. Umiemy słuchać i dzielić się naszą wiedzą. Dzięki temu zaufało nam już wielu. Zobacz, co o nas napisali.

referencje

newsletter

Zapisz się do naszego biuletynu, aby otrzymywać dwa razy w miesiącu przydatne informacje nt. skutecznej promocji Twojej firmy w Internecie.

Site map