Czy masz już swój problem?
Gdyby się dobrze zastanowić, można dojść do wniosku, że biznes powstaje tam, gdzie istnieje jakiś problem do rozwiązania.
W ten sposób funkcjonują wszystkie liczące się firmy, szczególnie z branży nowych technologii. Rozwiązują problemy, których inni nie potrafią lub nie chcą rozwiązać, ewentualnie oferują lepsze (tańsze, wydajniejsze...) rozwiązania starych problemów.
Jak znaleźć problem?
Nie musisz być od razu wielką korporacją (z resztą większość z nich i tak zaczynała w garażu), aby stworzyć coś błyskotliwego i przydatnego.
Wybierz grupę ludzi (nazywaną w mądrych książkach "grupą docelową") i zastanów się nad ich potrzebami, zmartwieniami i troskami. W ten sposób określisz PROBLEM.
Teraz pomyśl o tym, jak możesz pomoc w jego rozwiązaniu. Tak powstanie Twój PRODUKT.
Na koniec opisz Twój pomysł rozwiązania problemu tak, aby był zrozumiały i zachęcający dla tej grupy ludzi (to jest MARKETING).
Doświadczenie
Z każdym kolejnym problemem do rozwiązania Twoje doświadczenie będzie rosło. Niektóre lekcje zaczerpniesz z dobrych rad, inne z własnych błędów. W drugim przypadku, aby nauka była skuteczna, musimy za każdym razem udzielić sobie odpowiedzi na trzy pytania:
- co się właściwie stało?
- dlaczego się stało?
- i wreszcie: jak to zmienić?
W ten sposób problemy, które rozwiązujemy i wyzwania, których się podejmujemy, podnoszą nasze kwalifikacje do rozwiązywania problemów Klientów, a to jest właśnie najbardziej pożądana cecha w biznesie :)