Jakość jest bez znaczenia!
Przed kilkoma dniami wpadły w moje ręce wyniki badania przeprowadzonego przez Aster Biznes wraz z PMR Research. Przedmiotem obserwacji było zapotrzebowanie MŚP na szeroko rozumiane usługi telekomunikacyjne (w tym również hosting WWW, transmisję danych i kolokację).
Daruję sobie przytaczanie szczegółowych wyników poszczególnych analiz, które ostatecznie można streścić do sentencji: najważniejsza jest cena. Na kolejnym miejscu uplasowała się kompleksowa oferta, a dalej były wsparcie techniczne, marka oraz forma płatności.
Jednak to, co moim zdaniem wydaje się najciekawsze, obrazuje następujący fragment:
Mimo, że elementy związane z jakością nie są wyrażane wprost, należy zwrócić uwagę, że kwestie bezpieczeństwa, stabilności dostarczania usług są bardzo wyraźnie eksponowane. Oznacza to, że w przypadku komunikowania wysokiej jakości usług i obsługi należy się skupić na obszarze bezawaryjności, wsparcia, a nie jakości jako wartości samej w sobie. Usługa wysokiej jakości czy obsługa na wysokim poziomie w świetle tego badania wydają się być pojęciami pustymi.
Na dobrą sprawę ciężko nie zgodzić się z autorami powyższej wypowiedzi. Przypuszczam, że można spokojnie rozciągnąć taki pogląd daleko poza branżę telekomunikacyjną. Po chwili namysłu nikt nie będzie miał przecież wątpliwości, że frazes "najwyższa jakość" nikogo już nie przyciąga, ani nawet nie zwraca niczyjej uwagi.
Istotne są natomiast wartości mierzalne (jak cena, czy parametry) oraz cechy odnoszące się do bezpieczeństwa i wygody - jak wspomniana stabilność czy bezawaryjność, ale również łatwość dostępu, gwarancja czy dodatkowe wsparcie.
Co o tym myślisz? Na ile ta informacja pokrywa się z Twoim doświadczeniem? Zapraszam do wyrażania opinii w komentarzach.